elementärt program från byrån för
unitär urbanism
internationale situationniste nr 6 (1961)
1. URBANISMENS INTIGHET OCH SKÅDESPELETS INTIGHET
Urbanismen existerar inte: den är
bara en "ideologi" i den mening Marx förstod ordet. Arkitekturen
däremot är lika verklig som Coca-Cola: Den är en produkt i
ideologisk förklädnad - men ändå verklig och
tillfredsställer på ett falskt sätt ett falskt behov.
Urbanismen är emellertid en rent skådespelsmässig
ideologi på ungefär samma sätt som det reklamfyrverkeri
som omger Coca-Cola. Den moderna kapitalismen, som reducerar hela det
sociala livet till ett skådespel, förmår inte
skänka oss något annat skådespel än vår egen
alienation. Dess dröm om urbanismen är dess
mästerverk.
2. STADSPLANERING SOM BETINGELSE OCH FALSKT DELTAGANDE
Utvecklingen av stadsmiljön
är den kapitalistiska dressyren av rummet. Den representerar valet
av ett speciellt förverkligande av det möjliga och utesluter
alla andra. Liksom estetiken, vars rörelse mot upplösning den
kommer att följa, kan den betraktas som ett av kriminologin
tämligen förbisett område. Vad som karaktäriserar
den på "urbanismens" nivå i förhållande till dess
rent arkitektoniska nivå är emellertid att den kräver
samtycke från befolkningen som helhet för att utlösa de
reflexer som denna byråkratiska produktion skapar betingelserna
för.
Hela denna utveckling framtvingas med
hjälp av prat om dess nyttighet. Man döljer att hela
betydelsen av denna användbarhet står i reifikationens
tjänst. Den moderna kapitalismen avfärdar all kritik med det
enkla argumentet att alla måste ha tak över huvudet, på
samma sätt som att televisionen accepteras med motiveringen att
alla har rätt till information och underhållning, vilket
döljer det faktum att denna information, denna underhållning,
detta sätt att bo inte är skapat för folket utan mot det
och utan det.
Hela stadsplaneringen kan bara
uppfattas som ett sätt för samhället att bedriva
publicitet och propaganda, dvs organiserandet av deltagande i
något som det är omöjligt att delta i.
3. TRAFIKEN - DET VIKTIGASTE I STADSPLANERINGEN
Trafiken är organiserandet av
allas isolering. Som sådant är den det viktigaste problemet i
moderna städer. Den är motsatsen till ett möte mellan
människor; den förbrukar den energi som kunde använts
för sådana möten eller för vilket annat slags
deltagande som helst. Det omöjliga i att delta kompenseras i
skådespelet. Skådespelet manifesterar sig både i hur
man bor och i hur man reser (bostadens och ens speciella transportmedels
status). För i själva verket bor man inte i en del av staden
utan i dess maktstruktur. Man bor någonstans i hierarkin. I dess
topp kan rangen mätas genom den utsträckning i vilken man
reser. Makten objektifieras i skyldigheten att varje dag vara
närvarande vid ett ökande antal platser (affärsluncher
etc) som är belägna längre och längre ifrån
varandra. Personerna på toppen av den moderna hierarkin kan
karaktäriseras som människor som under en enda dag kan
tänkas befinna sig i tre olika huvudstäder.
4. DISTANSERING INFÖR DET URBANA SKÅDESPELET
Hela skådespelet, som
strävar efter att integrera befolkningen, uppträder både
som organisering av städer och som ett permanent
informationsnät. Det är ett säkert ramverk som beskyddar
de existerande levnadsvillkoren. Vår första uppgift är
att göra det möjligt för människor att sluta
identifiera sig med sin omgivning och med prefabricerade
beteendemodeller. Detta går inte att skilja från
möjligheten att återfinna sig själv i de första
zoner som upprättas för mänsklig aktivitet. Folk kommer
fortfarande att få finna sig i att acceptera de reifierade
städerna men deras attityd till dem kan omedelbart ändras.
Misstroendet måste spridas mot de luftkonditionerade och
färgglada barnträdgårdar, som både i öst och
i väst utgör de nya sovstäderna. Inte förrän
folk vaknar upp kommer frågan om ett medvetet skapande av en urban
miljö att bli aktuell.
5. DEN ODELBARA FRIHETEN
Den samtida stadsplaneringens
viktigaste resultat är att ha fått alla att glömma
möjligheten av vad vi kallar unitär urbanism; dvs den levande
kritik som uppstår ur hela vardagslivets spänningar, detta
manipulerande med städer och deras invånare. Med en levande
kritik menas upprättandet av baser för ett experimentellt liv:
en sammanslutning av människor som vill skapa sina egna liv i
härför utrustade områden. Dessa baser får inte
reserveras för något slags "fritid" avskild från
samhället. Ingen zon av tid och rum kan helt avskiljas. I
själva verket existerar ett ständigt tryck mot de existerande
"semesterreservaten" från världen i övrigt. Trycket
kommer att utövas i motsatt riktning från de situationistiska
baserna, som kommer att tjäna som brohuvuden för en invasion
av hela vardagslivet. Den unitära urbanismen är motsatsen till
varje slag av specialiserad aktivitet; och att erkänna en separat
sfär av "urbanism" är det samma som att acceptera alla
urbanismens lögner och alla lögner hela livet igenom.
Urbanismen utlovar lycka och den kommer
att dömas därefter. Samordning av konstnärliga och
vetenskapliga förkastelsemedel måste leda till ett
fullständigt förkastande av de existerande
betingelserna.
6. INVASIONEN (DEN LÄNGSTA DAGEN)
Fienden har redan ockuperat hela
rummet. För sin egen del har den t.o.m. lagt under sig detta rums
allra elementäraste regler (bortom lagstiftningen: geometrin).
Framkomsten av en autentisk urbanism yttrar sig genom att det i ett
antal områden skapas en frånvaro av denna ockupation.
Här börjar vad vi kallar konstruktion. Den kan klargöras
genom det av den moderna fysiken präglade begreppet "positivt
tomrum". Att förverkliga friheten innebär i första hand
att återerövra ett antal områden från en
undertryckt planet ...
7. KLARLÄGGNING GENOM DÉTOURNEMENT
Det elementära utövandet av
den unitära urbanismens teori innebär en avskrivning av
urbanismens hela teoretiska lögn, en omkastning som tjänar som
vapen mot alienationen. I varje ögonblick måste vi
försvara oss mot de lovsånger som skrivs av betingelsens
skalder, vända uppochner på deras rytm ...
8. DIALOGENS BETINGELSER
Det funktionella är det som
är praktiskt. Och det enda som är praktiskt är
lösningen på vårt fundamentala problem; vårt eget
självförverkligande (vår flykt undan det system som
isolerar oss). Enbart detta är nyttigt och användbart.
Ingenting annat. Allt annat är bara smärre avvikelser
från det sedvanliga, dess mystifiering ...
9. RÅMATERIAL OCH OMFORMNING
Den situationistiska
förstörelsen av de härskande betingelserna är
på samma gång skapandet av situationer. Den innebär
frigörelse av den outtömliga energi som stängts inne i
ett förstelnat vardagsliv. I och med att den unitära
urbanismen uppstår kommer den förhärskande
stadsplaneringen, som framstår som en geologi av lögner, att
ersättas med en försvarsteknik för frihetens
ständigt hotade betigelser, med början i det ögonblick
då individer - som ännu inte existerar som sådana -
fritt börjar skapa sin egen historia ...
10. SLUTET PÅ BETINGELSERNAS FÖRHISTORISKA EPOK
Vi påstår inte att
människan måste vända tillbaka till något
speciellt stadium innan betingelsen tog sin början - hon
måste istället överskrida den. Vi har utvecklat en
arkitektur och en urbanism som inte kan förverkligas annat än
genom en revolution av vardagslivet, dvs att alla sätter sig i
besittning av betingelsen, dess gränslösa utvidgning, dess
fulländning ...
Attila KOTANYI, Raoul VANEIGEM
|